10 نکته مهم برای پس گرفتن پول رهن آپارتمان

چگونه سپرده امنیتی خود را پس بگیرید

چه به تازگی به اولین آپارتمان خود در تهران نقل مکان کرده باشید و چه به دلیل اینکه اجاره نامه شما به زودی به پایان می رسد، به صاحبخانه خود اطلاع داده اید، دانستن اینکه چگونه سپرده امنیتی خود را پس بگیرید باید مهم باشد. در اینجا ده نکته نقل و انتقال آپارتمان وجود دارد که می تواند به شما کمک کند سپرده خود را پس بگیرید این مقاله توسط مشاورین مسکن ایهام جمع آوری شده است.

10 نکته مهم برای پس گرفتن پول رهن آپارتمان

ارتباط باز را حفظ کنید

در طول مدت اجاره، سعی کنید ارتباط خوبی با صاحبخانه خود داشته باشید. در ارتباطات خود شفاف و مختصر باشید و آن را حرفه ای نگه دارید. قبل از انجام هر گونه تعمیر کوچک یا اگر می خواهید چیزی را در ملک اجاره ای خود تغییر دهید – حتی اگر فکر می کنید جزئی است – با صاحبخانه خود صحبت کنید. چک کردن منظم با صاحبخانه از طریق تلفن یا ایمیل برای حفظ یک رابطه خوب و بازگرداندن سپرده امنیتی شما کلیدی است.

اجاره نامه خود را بررسی کنید

مهم است که هم هنگام نقل مکان به خانه اجاره ای خود و هم هنگام خروج از آن، به اجاره نامه خود توجه کنید. اجاره نامه باید شرایط و ضوابط بازگرداندن سپرده امنیتی شما را در بند خاتمه آن مشخص کند. مقدار روزهایی که برای بازگرداندن سپرده شما طول می کشد بسته به ایالت متفاوت است ، اما معمولاً حدود 30 روز از تاریخی است که مستاجر از ملک خارج شده است.

اگر قبل از اتمام اجاره نامه خود را ترک کنید – یا اگر قوانین بزرگی را در اجاره نامه خود زیر پا بگذارید – ممکن است منجر به نگه داشتن سپرده شما توسط صاحبخانه شود. اگر مستاجر قرارداد اجاره خود را زیر پا بگذارد یا بند فسخ را باطل کند، اکثر ایالت ها به صاحبخانه اجازه می دهند سپرده تضمینی مستاجر را نگه دارند .

اعلان خروج را ارائه دهید

اگر در کشور ایران اجاره نامه یک ساله امضا کرده اید و می خواهید نقل مکان کنید، باید 30 روز قبل از تاریخی که می خواهید اجاره خود را فسخ کنید، به صاحبخانه خود اطلاع دهید. اگرچه قوانین فسخ اجاره شما از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است، این نوع اطلاعیه برای بسیاری از صاحبخانه ها استاندارد است.

 برای قراردادهای اجاره ماهانه ، باید حدود 30 روز به صاحبخانه خود اطلاع دهید. اگر به درستی اخطار ندهید، ممکن است مجبور شوید حداقل یک ماه دیگر اجاره بپردازید، مدت اجاره خود را به پایان برسانید و هزینه فسخ زودهنگام را بپردازید.

عکس و فیلم بگیرید

هنگامی که از آپارتمان خود خارج می شوید، مطمئن شوید که از هر اتاق با مهر تاریخ عکس و فیلم واضح بگیرید. این شامل فضاهای ذخیره سازی، کمدها و قسمت های بیرونی مانند بالکن می شود. مشابه نحوه ای که باید همیشه هنگام نقل مکان به وضعیت آپارتمان خود توجه کنید، مستند کردن ظاهر آپارتمان شما در زمان نقل مکان می تواند از شما در برابر خسارات پرهزینه ای که شخص دیگری متحمل می شود محافظت کند.

استفاده از سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار مسکن

هر گونه آسیب را تعمیر کنید

اگرچه اجتناب از آسیب به طور کلی بهترین راه برای بازگرداندن سپرده امنیتی شما است، اگر خسارتی دارید، باید مطمئن شوید که آنها قبل از نقل مکان تعمیر شده اند. تعمیرات متداول آپارتمان شامل تنظیم لوازم خانگی، نشت آب یا هوا، چکیدن شیر آب، تعمیر کوره و کارهای برقی است.

در بیشتر موارد، صاحبخانه یا شرکت مدیریت املاک اجاره ای شما دارای یک کارمند تعمیر و نگهداری یا پیمانکارانی است که از طریق درخواست ارسال شده، از این کار مراقبت می کنند. تعمیرات ساده تر مانند ایجاد سوراخ در دیوار یا رنگ آمیزی اتاق به رنگ اصلی خود می تواند توسط خودتان انجام شود، مشروط بر اینکه رضایت کتبی صاحبخانه را داشته باشید.

فضای خود را تمیز کنید

مطمئن شوید که آخرین تمیز کردن عمیق خانه آپارتمان خود را قبل از نقل مکان انجام دهید. وسایل برقی، سینک‌ها و دوش‌ها، توالت‌ها، کف‌ها را تمیز کنید یا با جاروبرقی تمیز کنید، و پنکه‌ها و پرده‌های سقفی گرد و غبار را تمیز کنید. با اطمینان از اینکه خانه‌تان مانند روزی که به خانه‌تان نقل مکان کرده‌اید بی‌عیب است، احتمالاً سپرده‌تان را از صاحبخانه‌تان پس خواهید گرفت.

یک بررسی نهایی بخواهید

قبل از ترک، از صاحبخانه خود بپرسید که آیا می تواند یک بازرسی نهایی از واحد اجاره ای شما انجام دهد. اگر آنها می‌توانند با شما بررسی کنند، مطمئن شوید که به موارد خاصی از نگرانی اشاره می‌کنید، از جمله آسیب‌هایی که قبل از تاریخ جابجایی شما در واحد وجود داشته است و هر مشکلی که درخواست رفع آن را داشته‌اید و برطرف نشده است. باز هم، اینجا جایی است که مستندات عکس و ویدئو از آپارتمان اجاره ای شما می تواند مفید باشد.

کلیدها را برگردانید

پس از نقل مکان، با صاحبخانه خود تماس بگیرید و زمانی را برای بازگرداندن کلیدهای خود تعیین کنید. شما باید دریابید که آنها چگونه می‌خواهند کلیدها را دریافت کنند، چه حضوری یا از طریق پست. اگر کلیدهای خود را پس ندهید، ممکن است برای هر کلیدی که با خود می برید و همچنین برای هر قفلی که نیاز به تعویض دارد، هزینه تعویض از شما دریافت شود.

یک آدرس حمل و نقل بگذارید

حتی اگر صاحبخانه شما به احتمال زیاد سپرده امنیتی آپارتمان شما را در همان روزی که از خانه خارج می‌شوید پس نمی‌دهد، بهتر است یک آدرس حمل و نقل دقیق برای آنها بگذارید. پس از تکمیل بازرسی نهایی، صاحبخانه یا شرکت مدیریت اجاره شما می‌تواند وجه تضمین را برای شما ارسال کند. می‌توانید انتظار داشته باشید که سپرده امنیتی را ظرف 30 روز پس از تاریخ خروج دریافت کنید ، اگرچه این می‌تواند در ایالت‌های مختلف متفاوت باشد.

حقوق خود را بشناسید

درک حقوق شما به عنوان یک مستاجر در ایران می تواند به بازگرداندن سپرده امنیتی شما کمک کند. صاحبخانه مجاز نیست بدون اینکه دلیل موجهی به شما بدهد، سپرده امنیتی شما را نگه دارد. اگر آنها این کار را انجام دادند، می توانید یک لیست جزئی درخواست کنید.

شروع پذیره نویسی پیش فروش واحد های آپارتمانی در مناطق مختلف تهران

اگر مقداری از سپرده شما رد شود، حق دارید اسناد کتبی از خسارتی که برای آن استفاده شده است داشته باشید. شهرهای مختلف ایران مثل تهران قوانینی دارند که بر میزان سرمایه شما توسط صاحبخانه تأثیر می گذارد. مهلت هایی برای مالکان برای بازگرداندن سپرده های تضمینی وجود دارد که از 14 روز تا 60 روز متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *