مزایا و معایب فروش خانه و آپارتمان در بازار املاک

فروش کوتاه مدت املاک

فروش کوتاه مدت می تواند برای همه طرف های درگیر مفید باشد. آنها فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را برای خریداران فراهم می‌کنند و پیامدهای مالی را که هم وام‌دهندگان و هم فروشندگان در صورت سلب مالکیت با آن مواجه می‌شوند، به حداقل می‌رسانند. بیایید با مسکن ایهام نگاهی دقیق تر به مزایا برای خریداران و فروشندگان در ایران داشته باشیم.

مزایا و معایب فروش کوتاه مدت خانه و آپارتمانی در بازار املاک

مزایای فروش کوتاه برای خریداران

قیمت با تخفیف: اگرچه اموال کوتاه فروش بر اساس ارزش بازار قیمت گذاری می شود، اما وام دهنده انگیزه بالایی برای فروش دارد تا زیان بانک را کاهش دهد. در نتیجه، خریداران در ایران اغلب می‌توانند نسبت به خرید خانه در تهران از طریق فروش معمولی، معامله بهتری برای خرید خانه داشته باشند.

بازار رقابتی کمتر: با توجه به درگیر شدن وام دهنده در معامله، فروش کوتاه مدت بسیار پیچیده تر از فروش سنتی است. از آنجایی که اکثر خریداران در فروش های کوتاه تجربه ندارند، تمایل دارند از آنها دوری کنند. رقابت کمتر و شانس بیشتری برای دریافت یک پیشنهاد و پذیرش آن زمانی که خریداران ایرانی علاقه مند کمتری وجود دارد، وجود دارد.

مزایای فروش کوتاه برای فروشندگان

جلوگیری از سلب مالکیت: یک فروش کوتاه مدت از توقیف خانه فروشنده جلوگیری می کند، که می تواند تأثیر بسیار مخرب تری بر امتیاز اعتباری آنها داشته باشد.

جذب بدهی: اکثریت بدهی فروشنده توسط خریدار خانه پرداخت می شود.

صرفه جویی در کارمزدها: در یک فروش معمولی، فروشنده در تهران باید برای کمیسیون های نمایندگان بپردازد، اما در یک فروش کوتاه، وام دهنده این هزینه ها را پرداخت می کند.

بخشودگی احتمالی بدهی: ممکن است وام دهنده درآمد حاصل از فروش کوتاه مدت را بپذیرد و باقی مانده بدهی را به عنوان زیان رد کند. در این موارد، فروشنده در قبال پرداخت هر بدهی پس از فروش کوتاه مدت پاسخگو نیست.

پیش خرید واحد های آپارتمانی در برج و ساختمان های مرتفع

ورود مجدد به بازار مسکن: فروش کوتاه مدت به فروشنده این امکان را می‌دهد که دوباره وارد بازار شود و تحت شرایط مناسب بلافاصله با وام FHA وام مسکن دریافت کند. برای انجام این کار، شما باید در سال گذشته قبل از فروش کوتاه مدت وام مسکن یا پرداخت اقساطی نداشته باشید و در سال قبل از درخواست وام مسکن جدید، وام مسکن یا پرداخت اقساط دیرکرد نداشته باشید.

معایب فروش کوتاه برای خریداران

زمان بر: یک فروش کوتاه معمولاً به دلیل دخالت وام دهنده بیشتر از فروش سنتی طول می کشد. در تلاش برای بازپرداخت هر چه بیشتر پول، وام دهنده اصلی و هر صاحب حق حق ثانویه درگیر، وقت خود را صرف مذاکره و بستن معامله می کنند. به یاد داشته باشید، هر چه تعداد دارندگان حق امتیاز بیشتر باشد، این فرآیند طولانی‌تر خواهد بود. علاوه بر این، مواقعی وجود دارد که فروشنده فروش را به تعویق می اندازد، زیرا یا تصمیم خود را حدس می زنند یا برای انجام کارهای اداری لازم آماده نیستند.

افزایش ریسک: از آنجایی که فروش های کوتاه “همانطور که هستند” بدون افشای معمولی فروخته می شوند، مانند افشای فروشنده ، وضعیت خانه و کیفیت معامله همیشه برای خریدار مشخص نیست.  علاوه بر این، هیچ تضمینی وجود ندارد که معامله واقعاً بسته شود، بنابراین خریدار ممکن است خطر صرف زمان و پول برای خانه‌ای را که در نهایت قادر به خرید آن نیست، بکند.

تکالیف بیشتر: یک فروش کوتاه مدت به خریدار نیاز دارد که کارهای بیشتری را از قبل انجام دهد. انجام تحقیق برای پی بردن به ارزش واقعی خانه، کشف تمام حق التزام روی ملک و شناسایی هر گونه مشکلی در مورد وضعیت ملک برای تعیین ارزش خرید ضروری است.

معایب فروش کوتاه برای فروشندگان

بدون قدرت مذاکره: اگرچه فروشنده نقش فعالی در فروش ملک دارد، اما وام دهنده تنها کسی است که قدرت مذاکره در مورد قیمت خرید خانه را دارد.

عدم سود: از آنجایی که فروشنده به وام دهنده بدهکار است، هیچ یک از درآمدهای حاصل از فروش خانه خود را دریافت نمی کند.

انتخاب مناسب در بازار مسکن جهت خرید یا اجاره خانه و آپارتمان

آسیب امتیاز اعتباری: فروش کوتاه مدت می تواند آسیب واقعی به امتیاز اعتبار فروشنده وارد کند. هرچه امتیاز اعتباری شما بیشتر باشد، ضربه بزرگ‌تری خواهد داشت، اما، فروش کوتاه‌مدت باعث می‌شود امتیاز اعتباری فروشندگان نسبت به موارد سلب مالکیت امتیاز کمتری کاهش یابد.

تأخیر در دریافت وام مسکن دیگر: پس از فروش کوتاه مدت، فروشنده در تهران باید قبل از واجد شرایط شدن برای وام مسکن جدید، یک دوره انتظار را تکمیل کند. خارج از وام FHA، دوره انتظار ممکن است بین 2 تا 7 سال باشد.

قضاوت کمبود: در برخی شرایط، وام دهنده از فروشنده شکایت می کند تا پس از فروش کوتاه مدت باقی مانده بدهی را پس بگیرد. اگر از فروشنده ای شکایت شود، امتیاز اعتباری او ضربه ای شبیه به سلب حق مالکیت دریافت خواهد کرد. با این حال، این روند در همه ایالت ها قانونی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *